Home > In de kijker > Portugal - Tomorrow is Today

Tomorrow is today

De prijs voor de meest creatieve, consistente en inspirerende communicatie sinds het begin van de corona crisis, gaat naar Portugal. Ook nu weer. De bestemming lanceert de #CantSkipTomorrow challenge, die de reizigers op een zeer elegante en motiverende manier vraagt, om verantwoordelijk en duurzaam te reizen. Portugal heeft als geen ander begrepen dat het toerisme van morgen duurzaam zal zijn, of niet zal zijn. En het land heeft het vaste voornemen, hierin een leidende rol te spelen.

Het mooie en slimme aan de communicatie-aanpak van Portugal doorheen de corona periode, is dat er gewerkt werd op een thematische aanpak, die gelanceerd werd einde 2019 - dus vóór de pandemie problematiek de wereld en de toerisme sector overspoelde.

In september/oktober 2019 werd de hashtag #CantSkipPorugal gelanceerd, met een enig mooie, ontroerende en goed uitgekiende video, waarbij het liedje “Only You” gebracht werd in een soort van Fado arrangement, gezongen door Franse, Engelse, Spaanse en Portugese personen.

Vanaf het begin van de corona crisis werd in diverse campagnes gewerkt met een aangepaste variante op deze #YouCantSkip… baseline. Op deze manier slaagde Portugal erin op elk moment de juiste boodschap te geven, zonder aan consistentie in te boeten. Een communicatieve krachttoer.

Ook nu weer.

Portugal lanceerde in diverse landen de challenge #YouCantSkipTomorrow, als oproep aan de wereld om verstandig en duurzaam te reizen. We laten even de verantwoordelijken van Visit Portugal de inhoud van de challenge omschrijven:

"De video's tonen de natuurlijke rijkdommen van elk land waarop de campagne is gericht, en illustreren het moment waarop de toekomst en het heden worden belichaamd in een hoofdrolspeler die een beroep doet op de verantwoordelijkheid van een toeristische en een meer duurzame sector, vertaald in de handtekening "Tomorrow is today". Dit zal de drijvende kracht zijn die ons allen nieuwe manieren van reizen zal doen herontdekken.

Deze uitdaging is een oproep aan de mobiliteit, een oproep aan het collectieve geweten en de wil en de verantwoordelijkheid van deze bestemmingen om te beschermen wat hen door de natuur is gegeven, wat de essentie van hun identiteit is en wat dringend voor altijd moet worden behouden. Deze natuur die de reizigers verblindt en die alleen in stand kan worden gehouden als ieder van ons verantwoordelijk is voor het aantrekken van meer respectvolle en meer bewuste bezoekers.

Deze belangrijke boodschap voor een betere toekomst is subtiel verpakt en verfijnd in historisch gewicht. Aan de stem van elke hoofdpersoon wordt een exclusief arrangement toegevoegd, ontwikkeld uit het lied "Verdes são os campos" (Groen zijn de velden) van Zeca Afonso, gemaakt uit een gedicht van Luís Vaz de Camões. Het is dit nieuwe arrangement dat ook het verleden en de toekomst met elkaar verbindt, en dat elk van deze reizen verandert in hoop voor een toekomst, waarin de natuur dominant blijft.”

Wat wij persoonlijk erg mooi en uitzonderlijk vinden aan deze aanpak, is dat de consument wordt aangesproken op de prachtige, maar uiteraard kwetsbare plekken in het eigen land – om zo duidelijk te maken dat alleen een zorgvuldige en duurzame levensstijl ervoor zal zorgen dat we van deze plekken in binnen- en buitenland zullen blijven kunnen genieten. Portugal positioneert zich hiermee als een uniek vakantieland én een koploper op vlak van algemene duurzaamheid. Hats off.

Als afsluiting vertalen we ook even de tekst van de video’s naar het Nederlands. Omdat de boodschap zo belangrijk is, voor ons allemaal.

Hallo Wereld! Ik ben het, Morgen.

Terugkijkend, hebben we samen veel meegemaakt, ups en downs. Maar die momenten maken ons sterker.

De laatste tijd denk ik dat we anders zijn, maar dat we op een of andere manier  we veel gemeen hebben.

We zijn omringd door water en golven. We eren de geschiedenis en waarderen ons cultureel erfgoed. En de natuur? Een monument dat niet uitgeput kan worden. Dit is het moment om er meer in te investeren en een reis en een toerisme voor het welzijn van de planeet te beginnen.

Om ons de meren en rotsachtige eilanden, de bergen, de vlaktes, de eindeloze landschappen, de verschillende culturen, de kunst en de smaken te blijven geven. Om opnieuw te reizen met de bagage vol verwondering van een kind.

Dit is het moment om het evenwicht te herstellen. De zuiverheid waarnaar we moeten terugkeren om een nieuwe manier van reizen en vliegen te herontdekken met onze voeten stevig op de grond.

Ik kijk uit naar het volgende hoofdstuk in onze geschiedenis. Want we zullen elkaar binnenkort ontmoeten.

Morgen is  vandaag.

Voor een betere planeet, beter toerisme. Beter reizen. Bezoek Portugal.

Bron: Travel 360